Monday, May 19, 2014

Ayat-ayat seseorang zaman sekarang yang kononnya nak mengambil hati kita memang dah tak boleh buat penyedap telinga kalau difikirkan balik.

Bila dia cakap,
"Kau jangan risau, muka dia tu setiap hari aku nampak. Meluat aku tengok."
Aku fikir,
muka yang kau meluatkan tu lah yang kau tergila-gilakan di belakang aku.

Bila dia cakap,
"Dia tu kisah lama. Aku tak suka dia tergedik-gedik dengan lelaki lain."
Aku fikir,
si kisah lama yang gedik tu lah yang kau sayangkan, lagipun kau pun sama je tergedik lebih dengan perempuan.

Bila dia cakap,
"Dia ni jiran/sedara aku. Janganlah cemburu sangat."
Aku dah ada satu perasaan dah,
dia tu bukan orang yang kau cakapkan.

Bila dah putus, mulalah cakap buruk. Reka cerita. Meluat, menyampah. Benci.
Dah macam musuh.
Tapi aku fikir je,
orang yang kau meluat sekarang, benci sangat, "once an enemy, always an enemy" kau, rasa nak pukul ke sampai mati atau sukahati kau nak rasa apa,
adalah orang kau yang paling sayang, paling kisah ke ambil berat ke, orang yang kononnya kau kasi janji-janji yang dah dianggap palsu sekarang ni.
Kalau ye kau tak ikhlas pun, orang yang kau sanggup buangkan masa untuk mainkan perasaan dia.

Kau boleh cakap buruk pasal aku. Aku pun ada salah silap aku. Aku menipu dalam hal hal yang melibatkan kawan-kawan aku, hal keluarga aku, mana aku pergi atau sebagainya, kononnya nak jaga hati kau yang sekeras batu yang asyik membesarkan masalah & benda yang langsung tak patut dimarahkan. Aku lah yang menyakitkan hati kau 24/7. Aku lah yang kebudak-budakkan, yang salah nak menarik perhatian kau yang semakin menjauh. Aku lah yang kononnya 'control' kau padahal aku tak kisah kau nak bergaul dengan orang asalkan kau sendiri tahu apa maksud 'setia'. Aku lah yang kononnya bising padahal aku senyap bila aku taknak membesarkan masalah. Aku lah yang kuat cemburu, padahal kau tu tak tahu apa perasaan aku selama aku tahu kau dah ada orang lain. Aku takut dengan kau tapi aku banyak melawan kata kau sebab aku dah sayangkan kau. Tapi bila kau dah cakap buruk pasal aku tu dekat orang, jangan lupa bagitahu sekali apa yang kau dah buat dekat aku.
Berani? I don't think so.
Berani dalam memulakan hal yang baru dengan orang yang baru je? Dasar lelaki tak matang.

Balik kepada topik, aku mengaku; aku pun cakap sebegitu kepada orang. Kononnya benci, tapi dia tu lah yang aku paling sayang selama ni.
Tapi aku dah taknak jadi hipokrit.
Mungkin orang akan tanya, "Kau sayang dia lagi?"
Tapi ada beza nak mengatakan 'tidak' & 'ya tapi menolak perasaan sayang dengan kebencian'.
Jangan cakap in denial, benci membenci bagai.
Dalam penceritaan kita jangan selitkan negative vibes. Biar orang yang tentukan teruk mana kita dilayan.
Tak reti? Senyap je.

No comments:

Post a Comment